Ομιλία του Υφυπουργού Εξωτερικών, Γιάννη Αμανατίδη, στη συζήτηση του σ/ν «Τροποποίηση του Κώδικα του Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών και λοιπές διατάξεις» (Βουλή).

Ομιλία του Υφυπουργού Εξωτερικών, Γιάννη Αμανατίδη, στη συζήτηση του σ/ν «Τροποποίηση του Κώδικα του Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών και λοιπές διατάξεις» (Βουλή).

Ομιλία του Υφυπουργού Εξωτερικών, Γιάννη Αμανατίδη, στη συζήτηση του σ/ν «Τροποποίηση του Κώδικα του Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών και λοιπές διατάξεις» (Βουλή).

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Παρακολουθώ την αγωνία ειδικά των εισηγητών και αγορητών, αλλά και των Κοινοβουλευτικών Εκπροσώπων των κομμάτων, να βρουν λαβές για να μην ψηφίσουν συναινετικάτο νομοσχέδιο, αφού σε πολλά από τα άρθρα συμφωνούν και επί της αρχής ουσιαστικά συμφωνούν. Γιατί υπάρχει αρχή. Δεν είναι υποχρεωτικό να κατατεθεί μπροστά επί της αρχής και το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά το τυπικό. Αν διαβάσετε την αιτιολογική έκθεση, θα καταλάβετε για ποιους λόγους έρχονται οι διατάξεις. Κανείς δεν είπε ότι είναι το συνολικό νομοσχέδιο. Ο ίδιος Υπουργός είπε ότι είναι ένα προοίμιο.

Από πού καθίσταται αναγκαίο;

Κατ’ αρχήν, δεν είναι ξαφνικό, γιατί άκουσα και διάφορα. Εδώ στην Αίθουσα ακούστηκαν πάρα πολλά πράγματα, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. «Ξαφνικό». Ξαφνικό δεν λες κάτι το οποίο είναι αναρτημένο εδώ και έναν χρόνο, για παράδειγμα. Αποσπασματικό δεν λες κάποιο το οποίο από την αρχή σού λέει ότι υπάρχουν ειδικές διατάξεις, οι οποίες πρέπει να ρυθμιστούν γιατί ακριβώς υπάρχουν οι ανάγκες, οι αναγκαιότητες, η πολυδιάστατη και πολυεπίπεδη εξωτερική πολιτική, η οποία ασκείται αυτό το διάστημα και οι ανάγκες σε παγκόσμιο επίπεδο.

Δεύτερη ανάγκη, που σας είπαν και οι φορείς: Είναι αναγκαίο να εναρμονιστούμε με ευρωπαϊκές οδηγίες, αλλιώς η χώρα θα έχει πρόστιμα.

Τρίτη ανάγκη: Αδικίες και ρυθμίσεις οι οποίες έπρεπε να μπουν μέσα.

Άρα, σε αυτά εδώ τα τρία υπάρχει αποσπασματικότητα; Έχετε κάτι άλλο να προτείνετε πέραν αυτών; Για παράδειγμα, θα ήθελα να ήξερα εάν τα ίδια άρθρα που καταψηφίζετε τώρα με τη δικαιολογία ότι δεν είναι σε ένα γενικότερο, θα τα ψηφίζατε αν ερχόταν ένα γενικότερο. Για μένα, αυτό έχει μια σημασία.

Έχω ακούσει κι άλλα να λέγονται, όπως «ύποπτα», «επικίνδυνα», «συνοθύλλευμα». Το πιο καλό είναι να πείτε ευθέως «θέλουμε να καταστροφολογούμε», θέλετε εσείς, δηλαδή, να καταστροφολογείτε και ότι όλα εντάσσονται σε μια αντιπολιτευτική ρητορική, παρ’ όλες τις εκφράσεις τις οποίες λέτε, τις αθώες, «ότι κι εμείς θέλουμε, κάνουμε, ράνουμε, όμως είναι έτσι, είναι αποσπασματικό, είναι ύποπτο, κάνει ρουσφέτια». Ακούστηκαν πολλοίισχυρισμοί. Στην αρχή ήταν «στρατός διορισμών». Και όταν ήρθαν τα στοιχεία για το πόσες θέσεις καταργούνται και πόσες δημιουργούνται, τα πήρατε πίσω. Τώρα υπάρχει κι ένα καινούργιο επιχείρημα, ότι υπάρχει η διάσταση ανάμεσα στους διπλωμάτες και στους εμπειρογνώμονες. Δεν είναι έτσι. Ούτε οι ίδιοι οι φορείς το θέσανε κατά την ακρόαση των φορέων.

Θα σας παρακαλούσαμε, λοιπόν, σε τέτοια νομοσχέδια να έχετε μια πολύ καλύτερη στάση.

Επίσης, μπερδεύετε εσκεμμένα το τι κάνει το ΚΑΣ, τι κάνει το Επιστημονικό Συμβούλιο και τι κάνει το Γραφείο Νομοθετικού Έργου. Επίτηδες γίνεται.

Το ΚΑΣ, λοιπόν, κάνει έρευνα, τεκμηρίωση, έτσι ώστε να καταρτίζονται οι μελέτες, όπως γίνεται και στα μεγάλα κράτη.

Το Επιστημονικό Συμβούλιο δεν θα ασχοληθεί με τα νομικά, που είχε η ΕΝΥ. Και κακώς ακούστηκε. Η ΕΝΥ είπε το δικό της έργο μέσα στην Επιτροπή -διαβάστε το-, όχι έτσι όπως τα μεταφέρατε εδώ. Δεν θα ασχοληθεί, λοιπόν, με τα νομικά που έχει η ΕΝΥ για τα ευρωπαϊκά θέματα και τις διεθνείς συμβάσεις. Το Επιστημονικό Συμβούλιο θα ασχοληθεί περισσότερο με την κατάστρωση της νομικής στρατηγικής. Έτσι, λοιπόν, φαίνεται ότι είναι ξεκάθαροι οι ρόλοι του Επιστημονικού Συμβουλίου, του ΚΑΣ και της ΕΝΥ.

Ακούστηκε για το Γραφείο Νομοθετικής Πρωτοβουλίας και αναρωτήθηκαν τι θα κάνει, ειπώθηκε ότι δεν έχει το ΥΠΕΞ νομοθετικό κλπ. Για όποιον διαβάσει το άρθρο 3, το Γραφείο Νομοθετικής Πρωτοβουλίας έχει δεκατρείς αρμοδιότητες. Θέλετε να σας τις ξαναδιαβάσω; Και μας ρωτάτε τι θα κάνει αυτό το Γραφείο Νομοθετικής Πρωτοβουλίας; Αν είναι δυνατόν! Είναι μπροστά σας. Διαβάστε το. Έχει δεκατρείς αρμοδιότητες.

Για το ΕΚΕΜ τα χρήματα θα δοθούν. Είναι δέσμευση, το έχουμε πει. Δεν χρειάζεται κάτι άλλο ιδιαίτερο να πω.

Θα ήθελα, όμως, να πω κάτι ακόμα. Ο κ. Κωνσταντινόπουλος προσπάθησε να βάλει θέμα αντισυνταγματικότητας. Κοιτάξτε. Διαβάζοντας την έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής, λέει: «Προβληματισμός γεννάται ως προς τη συνταγματικότητά της, για το άρθρο, κλπ».

Όντως υπάρχει προβληματισμός και υπάρχει και απόφαση αντίθετη, του Συμβουλίου της Επικρατείας, την οποία επικαλούμαι, σύμφωνα με την οποία μπορούν να γίνουν αυτά που λέει, γι’ αυτό και η Επιστημονική Επιτροπή μιλάει για προβληματισμό και όχι για τίποτε άλλο.

Εκείνο, όμως, που μου κάνει μεγάλη εντύπωση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ότι και με τη νομοτεχνική βελτίωση, με την οποία πέρα από τη διαφάνεια διασφαλίζονται επίσης και οι διαρροές και η μυστικότητα, συνεχίζει να υπάρχει αντίδραση. Καλώ, λοιπόν, και από αυτό το Βήμα τη Νέα Δημοκρατία να ψηφίσει το συγκεκριμένο άρθρο.

Θα ήθελα να δώσω δύο απαντήσεις για τον κ. Καρρά και ολοκληρώνω. Η απόφαση για την εκπροσώπηση του υπαλλήλου λαμβάνεται από τον Υπουργό.Προφανώς και ο Υπουργός Εξωτερικών δεν θα λάβει απόφαση ενάντια σε συμφέροντα του Υπουργείου. Επειδή, όμως, είναι νομικός ο κ. Καρράς θα ήθελα να του πω ότι, όπως πληροφορούμαι, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους δεν μπορεί να εκπροσωπήσει ενάντια του Δημοσίου κάτι το οποίο θα ήταν απαγορευμένη, “ενδοστρεφής” προσφυγή.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Υπουργείο Εξωτερικών έχει μπροστά του μια μεγάλη νομοθετική πρωτοβουλία και είναι η αλλαγή του Οργανισμού του Υπουργείου. Ταυτόχρονα, όμως, όπως ειπώθηκε, είναι το νομοσχέδιο για το Ινστιτούτο της Βενετίας, είναι το νομοσχέδιο για το Συμβούλιο του Απόδημου Ελληνισμού και είναι το νομοσχέδιο για τη Μεταφραστική Υπηρεσία.

Θεωρούμε ότι στα σημεία της εξωτερικής πολιτικής και ειδικά σε ένα τέτοιο δεν χωράει μικροπολιτική και ούτε είναι καλό για την Αντιπολίτευση να φαίνεται ότι πολλοί από τους Βουλευτές της δεν έχουν διαβάσει καν το νομοσχέδιο.

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

 

Close