Χαιρετισμό στο 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο καθηγητών πληροφορικής στην αίθουσα τελετών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας απηύθυνε σήμερα ο βουλευτής Α΄Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Αμανατίδης.
«Κυρίες και κύριοι,
Καταρχήν θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την τιμή που μου κάνατε να με καλέσετε να απευθύνω χαιρετισμό στο Συνέδριό σας. Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να μοιραστώ κάποιες σκέψεις μου μαζί σας.
Κυρίες και κύριοι,
Τα παιδιά καλούνται να ζήσουν σε έναν κόσμο, όπου ο Η/Υ τείνει να καθιερωθεί ως το καθημερινό, πλέον χρησιμοποιούμενο πολυεργαλείο. Διατυπώνονται απόψεις που εξομοιώνουν τη σημασία της χρήσης των Η/Υ από τα παιδιά της σύγχρονης εποχής, με αυτή του χαρτιού και του μολυβιού της προηγούμενης γενιάς, ενώ, σύμφωνα με τον Papert, τα παιδιά μέσω των Η/Υ αναπτύσσουν αίσθηση αυτοπεποίθησης και κυριαρχίας στο χειρισμό της τεχνολογίας.
O ψηφιακός γραμματισμός των μαθητών ανάγεται σε εξαιρετικά σημαντικό σκοπό–«κλειδί» για την κατανόηση του κόσμου. Ασφαλώς, το περιεχόμενό του δεν περιορίζεται στη γνώση του «τι» (πραγματολογικές γνώσεις και πληροφορίες) και του «πώς» (δεξιότητες και ικανότητες). Αντίθετα, εστιάζει κυρίως και πρωτίστως στη γνώση του «να», δηλαδή σε εκείνους τους κανόνες, τις αξίες και τις τάσεις που καθορίζουν τη μελλοντική μας συμπεριφορά (Apple, 2008).
Από την άποψη αυτή, οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών και ως εργαλεία, αλλά και ως αντικείμενο μελέτης, επιτελούν έναν θεμελιώδη παιδαγωγικό ρόλο. Για τη διδασκαλία των Τ.Π.Ε. στο πρόγραμμα του σχολείου, καθοριστικότερος παράγοντας είναι ο ίδιος ο εκπαιδευτικός της Πληροφορικής. Όσο και αν αλλάζει η μορφή του σχολείου, ο ρόλος του εκπαιδευτικού παραμένει και θα πρέπει να παραμείνει πρωταγωνιστικός, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Μ. Δερτούζος (1998:358): «Η εκπαίδευση δεν είναι απλή μετάδοση γνώσης από δασκάλους σε μαθητές. Είναι κάτι πολύ περισσότερο. Ως εκπαιδευτικός μπορώ να πω από πρώτο χέρι ότι το να ανάβεις τη φωτιά της μάθησης στις καρδιές των μαθητών, να παρέχεις ήρωες-στόχους και να χτίζεις δεσμούς δασκάλου με μαθητή είναι οι πιο κρίσιμοι παράγοντες για μια επιτυχή μάθηση… Αυτά τα πρωτεύοντα χρειαζούμενα δεν πρόκειται να μεταδοθούν από την τεχνολογία των πληροφοριών. Έτσι ακόμα κι αν οι ένορκοι καταλήξουν τελικά, όπως υποπτεύομαι ότι θα κάνουν, ότι η πληροφοριακή αγορά μπορεί να βελτιώσει ριζικά τον τομέα της μάθησης, η αφοσίωση και η ικανότητα των δασκάλων θα εξακολουθήσει να είναι το σημαντικότερο εκπαιδευτικό εργαλείο».
Κυρίες και κύριοι,
Οι γρήγορες εξελίξεις στον επιστημονικό και τεχνολογικό τομέα της Πληροφορικής, η παιδαγωγική γνώση και τα θέματα διδακτικής, οι αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα, η παιδαγωγική αξιοποίηση των Τ.Π.Ε., είναι ορισμένα από τα ζητήματα που καλείστε να αντιμετωπίσετε οι καθηγητές της Πληροφορικής.
Είμαι σίγουρος ότι οι εργασίες του Συνεδρίου σας θα βοηθήσουν στην κατεύθυνση της αποτελεσματικής αντιμετώπισης των ζητημάτων αυτών.
Σας εύχομαι καλή επιτυχία
Ευχαριστώ για την προσοχή σας»